СТИСЛИЙ ОГЛЯД ОСНОВНИХ ЗМІН У НОВІЙ РЕДАКЦІЇ
«УКРАЇНСЬКОГО ПРАВОПИСУ» (2019)
Зміни можна умовно поділити на дві великі групи:
(1) власне
зміни у написанні слів (без варіантів) і
(2) варіантні
доповнення до чинної норми.
1. БЕЗ
ВАРІАНТІВ
проєкт, проєкція
(так само як ін’єкція,
траєкторія, об’єкт та інші слова з латинським коренем -ject-)
плеєр (play+er), конвеєр (convey+er), феєрверк, Соєр, Хаям, Феєрбах,
«Звук [j] звичайно передаємо відповідно до вимови
іншомовного слова буквою й, а в складі
звукосполучень [je], [ji], [ju], [ja] буквами є, ї, ю, я: бу́єр,
конве́єр, пле́єр, фла́єр, лоя́льний, парано́я, плея́да, роя́ль, саквоя́ж,
секво́я, фая́нс, феєрве́рк, ін’є́кція, проє́кт, проє́кція, суб’є́кт, траєкторія, фоє́, є́ті, Го́я,
Саво́я, Феєрба́х, Ма́єр, Кає́нна, Іса́я, Йога́нн, Рамбує́, Со́єр, Хая́м,
Хеєрда́л, Юно́на, Їтс».
Дікенс, Те́керей, Бе́кі (без подвоєння приголосних -кк-)
«Буквосполучення ck,
що в англійській, німецькій, шведській та деяких інших мовах передає звук [k],
відтворюємо українською буквою к: Ді́кенс, Ді́кінсон, Дже́ксон, Те́керей, Бе́кі, Бу́кінгем, Бі́смарк, Брю́ кнер, Бро́кес, Лама́рк, Што́кманн, Стокго́льм, Ру́дбек,
Ше́рлок».
НАПИСАННЯ
РАЗОМ: мінісукня, віцепрезидент, ексміністр, вебсайт
«Р а з о м пишемо:
……………………..
слова з першим іншомовним компонентом, що визначає
кількісний (вищий від звичайного, дуже високий або слабкий, швидкий і т.ін.)
вияв чого-небудь: архі-, архи-, бліц-,
гіпер-, екстра-, макро-, максі-,
міді-, мікро-, міні-, мульти-, нано-, полі-, преміум-, супер-, топ-, ультра-,
флеш-: архіскладнúй, гіпермáркет,
екстраклáс, макроеконóміка, мікрохвúлі, мультимільйонéр, преміумкла́с,
супермáркет, топмéнеджер, топмодéль, ультрамóдний, флешінтерв’ю.
………………………….
г) слова з
першим іншомовним компонентом анти-,
контр-, віце-, екс-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, контрудáр,
віцепрем’є́р,
віцекóнсул, ексчемпіо́н, ексмінíстр, експрезидéнт, лейбгвардíєць, лейбме́дик,
оберма́йстер, оберофіцéр, оберлейтенáнт, оберпрокурóр, штабскапіта́н,
унтерофіце́р, але за традицією
контрадмірáл».
пів
хвилини, пів яблука, пів
Києва (пишемо нарізно без дефіса) але
одним словом як цілісне поняття півострів, півзахисник, півмісяць
«Невідмінюваний числівник пів зі значенням “половина” з наступним іменником — загальною та
власною назвою у формі родового відмінка однини пишемо окремо: пів áркуша, пів годúни, пів відрá, пів
мíста, пів огіркá, пів óстрова, пів я́блука, пів я́щика, пів я́ми, пів Єврóпи,
пів
Кúєва, пів
Украї́ни. Якщо ж пів з
наступним іменником у формі називного відмінка становить єдине поняття і не
виражає значення половини, то їх пишемо разом: півáркуш, пíвдень, півзáхист,
півкóло, півкýля, півмі́сяць, півóберт,
півовáл, півострів».
РОСІЙСЬКІ
ПРІЗВИЩА рос. Донской → Донський, рос. Трубецкой → Трубецький виняток
Лев Толстой
«Прикметникові
закінчення російських прізвищ передаються так:
……………… Закінчення
-ой передаємо через -ий: Донськúй,
Крутúй,
Луговськúй, Полевúй, Соловйо́в-Сєдúй, Боси́й, Трубецькúй, але Толстóй.
ЗМІНИ В ОКРЕМИХ СЛОВАХ
священник (як письменник)
«Подвоєння приголосних як наслідок їх збігу. 1. Подвоєння букв на позначення
приголосних маємо, якщо збігаються однакові приголосні:
…………………………………….
в) кореня або основи на -н- (-нь-) і суфіксів -н-(ий)
-н-(ій), -ник, -ниц-(я): день — де́нний,
зако́н — зако́нний, кінь — кі́нний, осінь — осі́нній, туман – туманний;
башта́нник, годи́нник, письме́нник, свяще́нник; віко́нниця, Ві́нниця; дві букви н зберігаємо й перед суфіксом -ість
в іменниках та прислівниках, утворених від прикметників із двома н: зако́нний — зако́нність — зако́нно,
тума́нний — тума́нність — туманно».
Святвечір
«Р а з о м пишемо:
а) складноскорочені слова (мішані та складові абревіатури) й
похідні від них: адмінресýрс, …..
Міносві́ти, …………. профспі́лка, Святвéчір,
……».
ВЕЛИКА БУКВА
Назви товарних знаків, марок виробів
Автомобілі марки «Жигулі» вироблялися з 1970 по 2014 рік. З малої букви, якщо вживається як загальна назва,
наприклад: Він приїхав на старих
обшарпаних «жигулях» (… на новому блискучому
«фольксвагені»).
2.
ВАРІАНТИ
(допускається правописна варіантність)
СЛОВА ІНШОМОВНОГО ПОХОДЖЕННЯ
Вергілій і Верґілій, Гео́рг і Ґео́рґ,
Гулліве́р і Ґулліве́р
«У прізвищах та іменах людей допускається передавання звука
[g] двома способами: шляхом
адаптації до звукового ладу української мови — буквою г (Вергі́лій, Гарсі́я,
Ге́гель, Гео́рг, Ге́те, Грегуа́р, Гулліве́р) і шляхом імітації іншомовного
[g] — буквою ґ (Верґі́лій,
Ґарсі́я,
Ге́ґель, Ґео́рґ, Ґе́те, Ґреґуа́р, Ґулліве́р і т. ін.).».
аудієнція і авдієнція, лауреат і лавреат (пор. лавр), аудиторія і авдиторія
«У словах, що походять із давньогрецької й латинської мов,
буквосполучення au звичайно
передається через ав: автенти́чний, автобіогра́фія, автомобі́ль,
а́втор, авторите́т, автохто́н, ла́вра,
Авро́ра, Маврита́нія, Павло́. У запозиченнях із давньогрецької мови, що
мають стійку традицію передавання буквосполучення au шляхом транслітерації як ау, допускаються орфографічні варіанти:
аудіє́нція і авдіє́нція, аудито́рія і авдито́рія,
лауреа́т і лавреа́т, па́уза
і па́вза, фа́уна і фа́вна.».
кафедра і катедра, ефір і етер, міф і міт, Борисфен і Бористен
«Буквосполучення th
у словах грецького походження передаємо звичайно буквою т: антоло́гія, антрополо́гія,
апте́ка, а́стма, бібліоте́ка, католи́цький, теа́тр, тео́рія, ортодо́кс, ортопе́дія, Амальте́я,
Промете́й, Те́кля, Таї́сія, Теодо́р. У словах, узвичаєних в українській
мові з ф, допускається орфографічна
варіантність на зразок: ана́фема і ана́тема, дифіра́мб і дитира́мб, ефі́р і ете́р, ка́федра і кате́дра, логари́фм і логари́тм, міф, міфоло́гія і міт, мітоло́гія, Агата́нгел
і Агафа́нгел, Афі́ни і Ате́ни, Борисфе́н і Бористе́н, Демосфе́н і Демосте́н, Ма́рфа і Ма́рта, Фесса́лія і Тесса́лія та ін.».
УКРАЇНСЬКІ Й ДАВНО ЗАСВОЄНІ СЛОВА
і́рій і и́рій, і́род і и́род
На початку слова звичайно пишемо і ….
Деякі слова мають варіанти з голосним и: і́рій і и́рій, і́род і и́род (‘дуже жорстока людина’).
ВАРІАНТНІ ФОРМИ РОДОВОГО ВІДМІНКА
ра́дості й ра́дости, любо́ві й любо́ви,
Білору́си й Білору́си
«Іменники на -ть
після приголосного, а також слова кров,
любо́в, о́сінь, сіль, Русь, Білору́сь у
родовому відмінку однини можуть набувати як
варіант закінчення -и:
гі́дности, незале́жности, ра́дости,
сме́рти,
че́сти, хоро́брости; кро́ви, любо́ви, о́сени, со́ли,
Ру́си́, Білору́си»акон України "Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин"
Вісник Верховної Ради України, 2003, № 30. с. 259
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/802-15
Закон України "Про засади державної мовної політики "
Вісник Верховної Ради України, 2013, № 23. с. 218
Закон України "Про засади державної мовної політики "
Вісник Верховної Ради України, 2013, № 23. с. 218
Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді і Заходи щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді
Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 5 - 8 класів з української мови і літератури
Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1 222 "Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти"
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 9 - 11 класів з української мови і літератури
Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.04.2011 № 329 "Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти"
Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 17.08.2016 № 1/9-437
Про вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 26.06.2015 № 1/9-305
Щодо методичних рекомендацій для учнів 4-х і 7-х класів загальносвітніх навчальних закладів
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 10.08.2015 № 1/9-380
Рекомендації щодо забезпеення навчально-виховного процесу у 6 класі загальноствітніх навчальних закладів у 2014/2015 навчальному році
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 29.08.2014 № 1/9-433
Про організацію навчально-виховного процесу у загально-освітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 01.07.2014 № 1/9-343
Загальні методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу у п'ятих класах загальноосвітніх навчальних закладів
Методичні рекомендації щодо організації та проведення роботи з обдарованими школярами в процесі вивчення української мови та літератури
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 28.07.2007 № 2/2-14-420
Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української та зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах
Вимоги до виконання письмових робіт учнів загальноосвітніх навчальних закладів і перевірки зошитів з української мови і літератури та зарубіжної літератури в 5 - 11 класах
Додаток до листа Міністерства освіти і науки Украни від 23.06.2006 № 1/9 -436
Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 17.08.2016 № 1/9-437
Про вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 26.06.2015 № 1/9-305
Щодо методичних рекомендацій для учнів 4-х і 7-х класів загальносвітніх навчальних закладів
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 10.08.2015 № 1/9-380
Рекомендації щодо забезпеення навчально-виховного процесу у 6 класі загальноствітніх навчальних закладів у 2014/2015 навчальному році
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 29.08.2014 № 1/9-433
Про організацію навчально-виховного процесу у загально-освітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 01.07.2014 № 1/9-343
Загальні методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу у п'ятих класах загальноосвітніх навчальних закладів
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 24.05.2013 № 1/9-368
Методичні рекомендації щодо організації та проведення роботи з обдарованими школярами в процесі вивчення української мови та літератури
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 28.07.2007 № 2/2-14-420
Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української та зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 19.09.2007 № 2/2-14-1813
Вимоги до виконання письмових робіт учнів загальноосвітніх навчальних закладів і перевірки зошитів з української мови і літератури та зарубіжної літератури в 5 - 11 класах
Додаток до листа Міністерства освіти і науки Украни від 23.06.2006 № 1/9 -436
Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української мови
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 29.12.06 №1/9-795
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
Постанова Кабінету Міністрів україни від 23.11.2011 № 1392
Державний стандарт базової і повної середньої освіти
Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 29.12.06 №1/9-795
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти
Постанова Кабінету Міністрів україни від 23.11.2011 № 1392
Державний стандарт базової і повної середньої освіти
Постанова Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 № 24
Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів
Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 N 601
Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах
Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128
Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах
Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128
м
Немає коментарів:
Дописати коментар