Нормативні документи


СТИСЛИЙ ОГЛЯД ОСНОВНИХ ЗМІН У НОВІЙ РЕДАКЦІЇ 
«УКРАЇНСЬКОГО ПРАВОПИСУ» (2019)

Зміни можна умовно поділити на дві великі групи: 
(1)  власне зміни у написанні слів (без варіантів) і 
(2)  варіантні доповнення до чинної норми.

1. БЕЗ ВАРІАНТІВ
проєкт, проєкція 
(так само як ін’єкція, траєкторія, об’єкт та інші слова з латинським коренем -ject-)

плеєр (play+er), конвеєр (convey+er), феєрверк, Соєр, Хаям, Феєрбах,
«Звук [j] звичайно передаємо відповідно до вимови іншомовного слова буквою й, а в складі звукосполучень [je], [ji], [ju], [ja] буквами є, ї, ю, я: бу́єр, конве́єр, пле́єр, фла́єр, лоя́льний, парано́я, плея́да, роя́ль, саквоя́ж, секво́я, фая́нс, феєрве́рк, ін’є́кція, проє́кт, проє́кція, суб’є́кт, траєкторія, фоє́, є́ті, Го́я, Саво́я, Феєрба́х, Ма́єр, Кає́нна, Іса́я, Йога́нн, Рамбує́, Со́єр, Хая́м, Хеєрда́л, Юно́на, Їтс».

Дікенс, Те́керей, Бе́кі (без подвоєння приголосних -кк-)
«Буквосполучення ck, що в англійській, німецькій, шведській та деяких інших мовах передає звук [k], відтворюємо українською буквою к: Ді́кенс, Ді́кінсон, Дже́ксон, Те́керей, Бе́кі, Бу́кінгем, Бі́смарк, Брю́ кнер, Бро́кес, Лама́рк, Што́кманн, Стокго́льм, Ру́дбек,
Ше́рлок».

НАПИСАННЯ РАЗОМ: мінісукня, віцепрезидент, ексміністр, вебсайт
«Р а з о м пишемо:
……………………..
слова з першим іншомовним компонентом, що визначає кількісний (вищий від звичайного, дуже високий або слабкий, швидкий і т.ін.) вияв чого-небудь: архі-, архи-, бліц-, гіпер-, екстра-, макро-, максі-, міді-, мікро-, міні-, мульти-, нано-, полі-, преміум-, супер-, топ-, ультра-, флеш-: архіскладнúй, гіпермáркет, екстраклáс, макроеконóміка, мікрохвúлі, мультимільйонéр, преміумкла́с, супермáркет, топмéнеджер, топмодéль, ультрамóдний, флешінтерв’ю.
………………………….
г) слова з першим іншомовним компонентом анти-, контр-, віце-, екс-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, контрудáр,
віцепрем’є́р, віцекóнсул, ексчемпіо́н, ексмінíстр, експрезидéнт, лейбгвардíєць, лейбме́дик, оберма́йстер, оберофіцéр, оберлейтенáнт, оберпрокурóр, штабскапіта́н, унтерофіце́р, але за традицією контрадмірáл».

пів хвилини, пів яблука, пів Києва (пишемо нарізно без дефіса) але одним словом як цілісне поняття півострів, півзахисник, півмісяць

«Невідмінюваний числівник пів зі значенням “половина” з наступним іменником — загальною та власною назвою у формі родового відмінка однини пишемо окремо: пів áркуша, пів годúни, пів відрá, пів мíста, пів огіркá, пів óстрова, пів я́блука, пів я́щика, пів я́ми, пів Єврóпи, пів
Кúєва, пів Украї́ни. Якщо ж пів з наступним іменником у формі називного відмінка становить єдине поняття і не виражає значення половини, то їх пишемо разом: півáркуш, пíвдень, півзáхист, півкóло, півкýля, півмі́сяць, півóберт, півовáл, півострів».
РОСІЙСЬКІ ПРІЗВИЩА рос. Донской → Донський, рос. Трубецкой → Трубецький виняток Лев Толстой
 «Прикметникові закінчення російських прізвищ передаються так:
……………… Закінчення -ой передаємо через -ий: Донськúй,
Крутúй, Луговськúй, Полевúй, Соловйо́в-Сєдúй, Боси́й, Трубецькúй, але Толстóй.


ЗМІНИ В ОКРЕМИХ СЛОВАХ
священник (як письменник)
«Подвоєння приголосних як наслідок їх збігу. 1. Подвоєння букв на позначення приголосних маємо, якщо збігаються однакові приголосні:
…………………………………….
в) кореня або основи на -н- (-нь-) і суфіксів -н-(ий) -н-(ій), -ник, -ниц-(я): день — де́нний, зако́н — зако́нний, кінь — кі́нний, осінь — осі́нній, туман – туманний; башта́нник, годи́нник, письме́нник, свяще́нник; віко́нниця, Ві́нниця; дві букви н зберігаємо й перед суфіксом -ість в іменниках та прислівниках, утворених від прикметників із двома н: зако́нний — зако́нність — зако́нно, тума́нний — тума́нність — туманно».

Святвечір
«Р а з о м пишемо:
а) складноскорочені слова (мішані та складові абревіатури) й похідні від них: адмінресýрс, ….. Міносві́ти, …………. профспі́лка, Святвéчір,
……».

ВЕЛИКА БУКВА
Назви товарних знаків, марок виробів

Автомобілі марки «Жигулі» вироблялися з 1970 по 2014 рік. З малої букви, якщо вживається як загальна назва, наприклад: Він приїхав на старих обшарпаних «жигулях» (… на новому блискучому
«фольксвагені»).


2. ВАРІАНТИ
(допускається правописна варіантність)
СЛОВА ІНШОМОВНОГО ПОХОДЖЕННЯ
Вергілій і Верґілій, Гео́рг і Ґео́рґ, Гулліве́р і Ґулліве́р
«У прізвищах та іменах людей допускається передавання звука [g] двома способами: шляхом адаптації до звукового ладу української мови — буквою г (Вергі́лій, Гарсі́я, Ге́гель, Гео́рг, Ге́те, Грегуа́р, Гулліве́р) і шляхом імітації іншомовного [g] — буквою ґ (Верґі́лій,
Ґарсі́я, Ге́ґель, Ґео́рґ, Ґе́те, Ґреґуа́р, Ґулліве́р і т. ін.).».
аудієнція і авдієнція, лауреат і лавреат (пор. лавр), аудиторія і авдиторія 
«У словах, що походять із давньогрецької й латинської мов, буквосполучення au звичайно передається через ав: автенти́чний, автобіогра́фія, автомобі́ль, а́втор, авторите́т, автохто́н, ла́вра, Авро́ра, Маврита́нія, Павло́. У запозиченнях із давньогрецької мови, що мають стійку традицію передавання буквосполучення au шляхом транслітерації як ау, допускаються орфографічні варіанти: аудіє́нція і авдіє́нція, аудито́рія і авдито́рія, лауреа́т і лавреа́т, па́уза і па́вза, фа́уна і фа́вна.».
кафедра і катедра, ефір і етер, міф і міт, Борисфен і Бористен
«Буквосполучення th у словах грецького походження передаємо звичайно буквою т: антоло́гія, антрополо́гія, апте́ка, а́стма, бібліоте́ка, католи́цький, теа́тр, тео́рія, ортодо́кс, ортопе́дія, Амальте́я, Промете́й, Те́кля, Таї́сія, Теодо́р. У словах, узвичаєних в українській мові з ф, допускається орфографічна варіантність на зразок: ана́фема і ана́тема, дифіра́мб і дитира́мб, ефі́р і ете́р, ка́федра і кате́дра, логари́фм і логари́тм, міф, міфоло́гія і міт, мітоло́гія, Агата́нгел і Агафа́нгел, Афі́ни і Ате́ни, Борисфе́н і Бористе́н, Демосфе́н і Демосте́н, Ма́рфа і Ма́рта, Фесса́лія і Тесса́лія та ін.».

УКРАЇНСЬКІ Й ДАВНО ЗАСВОЄНІ СЛОВА
і́рій і и́рій, і́род і и́род
На початку слова звичайно пишемо і . 
Деякі слова мають варіанти з голосним и: і́рій і и́рій, і́род і и́род (‘дуже жорстока людина’).

ВАРІАНТНІ ФОРМИ РОДОВОГО ВІДМІНКА
ра́дості й ра́дости, любо́ві й любо́ви, Білору́си й Білору́си  
«Іменники на -ть після приголосного, а також слова кров, любо́в, о́сінь, сіль, Русь, Білору́сь у родовому відмінку однини можуть набувати як          
варіант закінчення : гі́дности, незале́жности, ра́дости, сме́рти,
че́сти, хоро́брости; кро́ви, любо́ви, о́сени, со́ли, Ру́си́, Білору́си»

акон України "Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин"

Вісник Верховної Ради України, 2003, № 30. с. 259 

 http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/802-15

Закон України "Про засади державної мовної політики "
Вісник Верховної Ради України, 2013, № 23. с. 218 

Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді і Заходи щодо реалізації  Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді

Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 № 641

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 5 - 8 класів з української мови і літератури

Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 № 1 222 "Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти"


Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 9 - 11 класів з української мови і літератури

Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 05.04.2011 №  329 "Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти"

Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 17.08.2016 № 1/9-437

Про вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 26.06.2015 № 1/9-305

Щодо методичних рекомендацій для учнів 4-х і 7-х класів загальносвітніх навчальних закладів
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 10.08.2015 № 1/9-380

Рекомендації щодо забезпеення   навчально-виховного процесу у 6 класі загальноствітніх навчальних закладів у 2014/2015 навчальному році
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 29.08.2014 № 1/9-433 

Про організацію навчально-виховного процесу у загально-освітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 01.07.2014 № 1/9-343

Загальні методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу у п'ятих класах загальноосвітніх навчальних закладів

Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 24.05.2013 № 1/9-368


Методичні рекомендації щодо організації та проведення роботи з обдарованими школярами в процесі вивчення української мови та літератури
Додаток до листа  Міністерства освіти і науки України від 28.07.2007  № 2/2-14-420

Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української та зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 19.09.2007 № 2/2-14-1813 

Вимоги до виконання письмових робіт учнів загальноосвітніх навчальних закладів і перевірки зошитів з української мови і літератури та зарубіжної літератури в 5 - 11 класах 
Додаток до листа Міністерства освіти і науки Украни від 23.06.2006 № 1/9 -436

Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української мови 
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України  від 29.12.06 №1/9-795

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти 
Постанова Кабінету Міністрів україни від 23.11.2011 № 1392 

Державний стандарт базової і повної середньої освіти

Постанова Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 № 24


Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів 
Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 N 601 

Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів   спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах
Додаток до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 № 128



м

Немає коментарів:

Дописати коментар